Avatar - En nyskapande gamling

"Jag vill också uppleva nått så fantstiskt som kärleken till så hör grad"

Avatar har allt som en vanlig hederlig action/sci-fi/Fantacy -film har som:
*En avdankad soldat.
*Ett möte mellan två olika värdar.
*Ett möte mellan två helt olika arter som blir kära.
*En avundsjuk typ på den goda sida, som ändrar åsikt om den han är avudsjuk på och som offrar sig i slutet för sitt folk och för sin nya någorlunda ledare.
*och självklart: Den maktgalna typen som aldrig tycks vilja förstå att han ligger i underläge tills han till sist, som siste man, dör.
*Slutligen: De två olika världarna lever tillsammans i harmoni.

Nu kanske det låter som att jag tycker att filmen är dålig. Men så är inte fallet. Att jag kan rabbla upp dessa grejer är bland annat för att jag nyss såg filmen, men också för att de flesta filmer av den genren handlar om in princip samma grej; att förena två olika värdlar. Därför kan jag inte längre tycka illa om en film för att den är förutsägbar. Jag visste redan då jag såg de där herliga avkommorna från trädet att filmen kommer sluta så som den gjorde. Men det är resan dit som avgör. Det är inte de utmärkande punkterna som gör filmen det är scenerna emellan dem. Och även nu förtiden hur de är gjorda. Den här filmen är ett underverk av fantastiska scener. Otroligt vackert och om jag inte hade suttit så åtsidan som jag gjorde och inte var så medveten om var jag var så hade jag antagligen sugits in redan från början. Men tyvärr tog det mig nu ett bra tag innan det skedde. Vilket troligtvis försämrade min filmupplevelse. Men dock inte hela.

Det jag gillar mest är när han lär sig att se. Jag blev nästan tårögd när han lärde sig att flyga och hantera hans avatarkropp. Jag blev rörd vid något tillfälle jag nu inte minns, som sagt jag sögs in i filmen allteftersom. Men det tog ett tag.

När jag väl sugs in i en film, konsert eller bara nått helt fantastiskt så är det inte säkert att jag kan återberätta allt igen. Jag måste nog sova på saken eller se det igen.


Den här filmen gjorde intryck. Den innerhåller allt. Jag behöver inte ens nämna vad ALLT innebär.
För jag tror du vet.

SnickSnack

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0